Annonce:

Volvo nægter at frigive diktatorbil til sig selv

I slutningen af 1970’erne byggede Volvo en række biler til kongefamilien og diktaturet i Østtyskland. En af bilerne står i Finland, og her nægter man at sende bilen ‚hjem‛.

– Vi vil aldrig frigive Volvo 264 TE.

– Museet har været interesseret. Men bilen bliver i Finland, fortæller Mia Pelttari, der er kommunikationschef hos Volvo Cars Finland, til avisen Ilta-Sanomat,

I slutningen af 1970’erne byggede Volvo ellers en specialudgave af 200-serien. Nogle blev sendt til den svenske kongefamilie, mens andre endte i hænderne på den østtyske diktator Erich Honecker.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bilen findes faktisk også i som en Landaulet. Altså med foldetag. Det var den bil, som Østtyskland i sin tid bestilte til diktatoren. Angiveligt fordi Sverige forholdt sig neutralt under den kolde krig.

Der findes kun 335 eksemplarer af bilen. Eller det var i hvert fald det antal, Volvo selv byggede. Men eksemplaret, der i dag står i Finland, kommer aldrig tilbage.

Sjælden Volvo kommer aldrig tilbage til Sverige

Også selvom det i dag svensk-kinesiske bilmærke har bedt om at få bilen tilbage. Selv de ansatte hos Volvo i Finland, der igennem årene flere gange har forsøgt at købe bilen, har fået et nej. Og det hver gang.

Bilen, som Volvo i Finland har stående, har kørt 85.000 kilometer på de 48 år, der er gået, siden den var ny. Og det blandt andet med en række meget kendte personligheder bag rattet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– I Finland har blandt andre rockstjerner kørt denne bil. Pehr G. Gyllenhammar, der var Volvos CEO fra 1971 til 1983, sad også i bilen, fortæller Pelttari.

Og i Finland insisterer man på, at bilerne i deres samling bliver vedligeholdt. Ligesom de står tørt og godt i en opvarmet garage. Men de kommer altså aldrig til Sverige igen.

– Vores biler har altid været opbevaret i en varm garage, og deres stand bliver løbende vedligeholdt, siger den finske PR-chef.


Om Mia Pelttari stadig har et job, efter at hun offentligt har nægtet moderselskabet i Sverige adgang til bilerne, vides ikke.

Men historien om 264’eren er ikke den eneste spændende Volvo-fortælling, du kan finde på Boosted. Tilbage i 2023 fortalte vi eksempelvis om den sidste Volvo 240 nogensinde.

Den blev købt en majdag i 1993 af ægteparret Lena og Ulf Smith. På det tidspunkt havde Volvo bygget 2.862.413 eksemplarer af bilen. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også