Også Volvo Truck, Mercedes, Daimler Truck, Volkswagen og Toyota reagerer nu på den russiske invasion af Ukraine.
Bil- og lastbilproducenter verden over, herunder svenske Volvo Cars og Tysklands Daimler Truck AG, lukkede mandag i denne uge ned for dele af deres tilstedeværelse i Rusland. Det sker som reaktion på landets invasion af Ukraine i sidste uge. Det skriver Reuters.
Mandag meddelte Volvo Cars, at man indtil videre ville ‘stoppe alle forsendelser af biler til Rusland’. Mærket forklarer beslutningen med ‘de potientielle risici der er forbundet med at sende vare til Rusland. Herunder sanktioner fra både EU og USA.
En talsmand fra Volvo har uddybende forklaret, at mærket sender biler til Rusland fra fabrikker i Sverige, USA og Kina. Men efter at Rusland advarede Sverige med “alvorlige militærpolitiske konsekvenser, hvis landet tilslutter sig NATO”, har Volvo nu sendt den sidste bil til russerne. Sidste år solgte Volvo omkring 9.000 biler i Rusland.
Mercedes vil af med russisk lastbilproducent
For Volkswagens vedkommende har cheferne i Wolfsburg truffet en beslutning som ligner Volvos. Men man har overfor nyhedsbureauet Reuters ikke ønsket at kommentere beslutningen.
Daimler Truck AG brugte mandagen på at fortælle, at man har indstillet sine aktiviter i Rusland med ‘øjeblikkelig virkning’. Herunder samarbejdet med den russiske lastbilsproducent Kamaz, som tyskerne ellers ejer 15 procent af.
Faktisk forlyder det, at Mercedes-Benz Group også undersøger mulighederne for hurtigst muligt at komme af med sin andel af Kamaz. Det skriver den tyske avis Handelsblatt. Til avisen siger en Mercedes-talsmand, “at Mercedes set i lyset af de aktuelle begivenheder er nødt til at revurdere sine forretningsaktiviteter.”
Volvo AB, som sælger lastbiler, har helt standset sin produktion og salget i Rusland. Tre procent af virksomhedens årlige salg sker på det russiske marked, ligesom man har en fabrik i landet.
– Vi har en smule mere klarhed over sanktioner og sikkerhed i regionen. Det betyder, at alle vores aktiviter i Rusland stopper nu, siger Volvo AB til Reuters.
Toyota ramt af hackerangreb
Hos amerikanske GM og Ford har man endnu ikke meldt ud, om handlen med Rusland – hvor mærkerne i øvrigt har en begrænset tilstedeværelse – stoppes.
Men Ford, som ejer halvdelen af tre fabrikker i Rusland, har tidligere sagt, at mærkets primære fokus er sikkerheden for de ansatte, man har i landet.
I Japan har Toyota sagt, at man midlertidig stopper noget produktion, efter at en underleverandør er blevet frem af et cyberangreb.
Der er umiddelbart ingen oplysninger, om hvem der stod bag angrebet. Eller hvad motivet er. Men angrebet kom umiddelbart efter, at Japan sluttede sig til den alliance af lande, som i øjeblikket forsøger at ramme Rusland med sanktioner. Blandet andet på handelsområdet. Den japanske regering har allerede fortalt, at man vil undersøge, om Rusland står bag angrebet på Toyotas leverandør.