De første af nogle fælles brændselsceller til lastbiler er nu blevet til virkelighed i et samarbejde mellem Volvo og Daimler.
Volvo har netop præsenteret Europas mest potente lastbil. Men den svenske lastbilproducent gør sig også i alternative brændstoffer. Blandt andet sammen med Daimler.
Cellcentric hedder virksomheden, der skal bygge brændselscellesystemer til fremtidens brintdrevne tunge køretøjer.
Produktionsanlægget blev indviet torsdag i sidste uge, og første milepæl er allerede nået. Nemlig den første lille, pilotproduktion.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Fabrikken ligger i den tyske delstat Baden-Wuerttemberg, og herfra skal der både udvikles, produceres og distribueres brændselsceller til den rigtigt tunge del af transportnettet.
– Åbningen af vores pilotproduktionsanlæg i Esslingen i dag er ikke slutpunktet for storskalaproduktion, men derimod planen for næste skridt.
– I de kommende år vil vi fortsætte med konsekvent at presse på for industrialiseringen og skaleringen af produktionen af brændselscellesystemer på fabrikken i Weilheim, siger Cellcentrics direktør Lars Johansson.
Cellcentric håber at kunne have en produktion helt oppe at køre inden udgangen af dette årti. Men lige nu er det altså småt med brintlastbilerne. Og det faktisk selvom et mærke som Toyota også tester teknologien.
Lige nu er Europa dog ikke klar til de elektrificerede lastbiler. Det er danske Danfoss’ vurdering efter at have kørt en elektrisk lastbil fra Danmark til Frankrig. Det har dog ikke nødvendigvis noget med selve lastbilerne at gøre. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!