De to lastbilmærker Volvo Trucks og Daimler Trucks har underskrevet en aftale, der binder firmaerne sammen om udviklingen af fremtidens lastbiler. En slags kørende computere.
I en fælles forsøg på at sende fremtidens lastbiler på gaden har Daimler Trucks og Volvo Trucks indgået en aftale om at etablere et nyt 50/50 joint venture-selskab. Selskabet, med hovedsæde i Gøteborg, vil fokusere på at udvikle en softwaredefineret køretøjsplatform.
Formålet er at skabe et styresystem og en grundlæggende platform for digitale funktioner, der kan anvendes i fremtidens lastbiler. Denne platform vil også være tilgængelig for andre producenter i branchen.
- – Dette er en vigtig milepæl for branchen og et stærkt udtryk for vores engagement i den digitale transformation, siger Karin Rådström fra Daimler Trucks i en pressemeddelelse.
Martin Lundstedt, administrerende direktør for Volvo-koncernen, tilføjer:
– Sammen omdefinerer vi fremtidens softwarearkitektur for at levere selvoptimerende og højtydende lastbiler, som sætter en ny standard for tilslutning, sikkerhed og effektivitet i branchen. Vi imødekommer fremtidens krav på en innovativ måde.
LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen åben for vildt Formel 1-skift
Udover styresystemet og den digitale platform vil det nye selskab også udvikle centraliserede kontrolenheder og værktøjer til håndtering af store datamængder. En af de nye funktioner, som platformen muliggør, er trådløse softwareopdateringer til lastbiler.
Hvor meget det nye fælles firma har kostet de to lastbilproducenter hver især er uvist. Men billigt er aftalen næppe for nogle af dem.
I den sammenhæng er det interessant, at Volvo er i gang med udviklingen af lastbiler med brint som drivmiddel. Og ikke bare fra brint til strøm via brændselsceller. Mærket udforsker mulighederne for at forbrænde brint i stedet for diesel. Det samme gør Toyota faktisk. Læs mere om det her.