Annonce:

Volvo opfinder superbatteri – “matcher benzinbilen”

Volvo mener at være nået så langt med opfindelsen af et nyt batteri og dets ladeteknologi, der skal matche benzinbilen, at det kinesiske mærke vil have patentet.

Annonce:

Volvo har søgt patent på en revolutionerende batteriteknologi, der potentielt kan eliminere en af de største hindringer for elbiler: lange opladningstider. Målet er at opnå opladningshastigheder, der matcher den tid, det tager at tanke en benzinbil.

I patentansøgningen, der er indgivet til den europæiske patentmyndighed, beskriver Volvo et nyt design til battericeller. Den nye teknologi fokuserer på at reducere varmeudvikling under opladning, hvilket er en central faktor for at muliggøre hurtigere opladning.

Det skriver Carmoses.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Opladning af en elbil kræver et omhyggeligt design og afdæmpende systemvalg af flere parametre relateret til modstandsvarmetab, køleeffekt, celleelektrolyttemperatur og en mulig nedbrydning, samtidig med at man stræber efter at levere en hurtig opladningsoplevelse, der kan matche en forbrændingsmotor, skriver Volvo i patentansøgningen.

Volvos nye design adskiller sig fra traditionelle battericeller ved at bøje batteriets elektrodeflige mod midten af cellen. Denne ændring forbedrer den elektriske ledningsevne og reducerer varmetab, hvilket muliggør hurtigere og mere effektiv opladning.

– Dette letter en elektrisk kontakt mellem de respektive dele for at forbedre den elektriske ledningsevne fra elektroderne til batteriterminalen, skriver Volvo i ansøgningen.

Udover hurtigere opladning forventes teknologien også at have andre fordele, herunder:

  • Forbedret elektrisk ledningsevne i batteriet.
  • Reducerede krav til kølesystemer.
  • Mere omkostningseffektiv fremstilling af batterier.

Det er endnu uvist, hvornår eller om Volvo vil introducere denne nye batteriteknologi i deres elbiler.

Læs mere efter videoen:

– Opladning af et elektrisk køretøj er fundamentalt anderledes, fordi processen involverer bevægelse af elektroner (dvs. strøm) sammenlignet med at flytte lagret kemisk energi i form af en brændbar væske.

– Transmissionstab øges betydeligt, når der flyttes høj strøm gennem ledninger, fordi tabene relaterer sig til og skalerer med ledningens elektriske modstand. Dette fænomen er unikt for elbiler og findes ikke i en ældre bil med forbrændingsmotor, skriver Volvo Cars.

For at opnå hurtig opladning, der er lige så hurtig som tankning, planlægger Volvo en række forbedringer af batteriet.

Læs mere efter annoncen:

– Derfor kræver genopladning af en elbil omhyggelig designovervejelse og formildende systemvalg af flere parametre relateret til f.eks. modstand varmetab, køleeffekt, celleelektrolyttemperatur og mulig nedbrydning.

– Alt imens man stræber efter at levere en hurtig opladningsoplevelse, der kan matche en bil med forbrændingsmotor, oplyser Volvo i sin patentansøgning.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også