Er du Volvo-fan, er i dag en god dag. En af de mest ikoniske modeller fra fabrikken gør nemlig comeback efter 47 år.
Volvo P1800 Cyan ser bekendt ud. Måske fordi den ligner Volvo P1800, der første gang så dagens lys helt tilbage i 1961, før den kørte af samlebåndet for sidste gang i 1973.
Men den blå bisse på billederne længe nede i artiklen er faktisk helt ny. Altså har vi en svensk coupé med helt klassiske linjer og to-liters benzinmotor med trykladning mellem forhjulene.
Sådan en er god for 413 hestekræfter og 455 newtonmeter. Projektet er bygget på baggrund af racerbilen Volvo S60 TC1, hvilket betyder, at Cyan P1800 først går i begrænseren ved 7.700 omdrejninger. Ja tak, siger vi bare.
LÆS OGSÅ: Derfor findes der kun én Corvette med V12 på 9,8 liter!
Et femtrins manuelt gear sender samtlige hestekræfter direkte i baghjulene. Næsten lige som på originalen, der dog måtte nøjes med en fire trins manuel løsning. Eller en tre-trins automat.
Bilen står på 18″ smedet fælge, der er svøbt i Pirelli P Zero-gummi. Hele pakken? Ja, den vejer faktisk kun 990 kilo.
Volvo har kunne holde vægten nede, fordi man har ladet P1800 Cyan svømme i lækre kulfiberdele. Blandt andet er differentialet lavet af det fjerlette men bomstærke materiale.
Prisen? Tja, den vil Volvo ikke ud med. De kalder den i stedet ‘individuel’. Altså fra bil til bil.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af den genfødte Volvo.