Set over hele bilens leve tid er CO2-forskellen mellem fossil- og elbilen nærmest forsvindene lille.
Elbilens glødene fortalere plejer at hive Co2-argumentet frem, når det drejer om elbiler kontra fossilbiler.
For ved at køre elbil sparer du verden for ‘åh så meget’ CO2. Men gør du nu også det? Noget tyder nemlig på, at elbilejernes samvittighed er noget mere sort, end de selv regner med.
Ifølge en 51 sider lang rapport fra Volvo om produktionen af mærkets nye C40 Recharge-model er der bare ni ton CO2 til forskel, hvis man ser på den tilsvarende benzinudgave. Altså forsvindende lidt.
LÆS OGSÅ: Sådan hænger de nye bilafgifter sammen
Og ser man isoleret på produktionen af de to biler, ser det endnu mere sort ud for C40 Recharge. Fremstillingen af elbilen udleder nemlig 70 procent mere CO2 end fremstillingen af benzin-modellen.
Her er forklaringen
Det skyldes dels, at Volvo bruger meget aluminium i produktionen af C40 Recharge, men også at fremstillingen af selve batteripakken stadig er en meget forurene proces. Selve produktionen leder altså tæt på 27 ton CO2 ud i atmosfæren. For benzinbilen er det ‘kun’ 14 ton.
Herfra begynder elbilen dog at hale ind på benzineren. Volvo har sat en levetid på 200.000 kilometer som eksempel. Og for at køre den distance udleder benzinbilen 43 ton CO2 – alene i benzin. Det inkluderer fremstillingen af selve benzinen. Mens elbilen kan ‘nøjes’ med 400 kilo CO2, hvis strømmen kommer fra såkaldte grønne kilder.
Den halter med grøn strøm
Og her ligger endnu et problem for elbilen. For det er ikke altid til at få. Grøn strøm altså. Volvos egne beregninger viser, at C40 Recharge skal køre 49.000 kilometer på grøn strøm for at indhente CO2-regnskabet fra samlebåndet.
Er det ikke muligt at fylde ‘grøn strøm’ på batteriet, skal Volvo’en dog køre hele 110.000 kilometer, før den henter sin benzindrevne søster.
Biltorvet skriver, at grønt strøm i 2020 dækkede 80 procent af elforbruget i Danmark. Mens det på verdensplan er bare 29 procent for samme periode.