Volvo har i flere รฅr bygget benzinmotorer med bรฅde den ene og den anden form for trykladning. Men nu er det slut med kompressor og turbo.
Volvo har besluttet at udfase benzinmotoren med bรฅde kompressor og turbo. Denne motortype, der kombinerer to former for overladning, har vรฆret anvendt i Volvos T6-motor, men udfases nu gradvist.
Tidligere var det almindeligt at finde motorer med enten turbo eller kompressor, men kombinationen af begge teknologier i รฉn motor er mere sjรฆlden. Volkswagen har tidligere benyttet denne lรธsning, og Volvo har haft den i sin T6 benzinmotor.
I de senere รฅr er denne motor dog blevet udfaset i flere Volvo-modeller. I 2021 forsvandt kompressoren fra plug-in hybrid-versionen af XC90, da bilen fik en opdateret batteripakke.
โ Det er en meget kompleks lรธsning at kombinere hybridteknologi med turbo og kompressor.
Og med det nye hybridsystem var der mulighed for at forenkle drivlinjen, fortรฆller Stefan Molรฉn, programleder for hybriddrivlinjer hos Volvo Cars, til CarBuzz.
LรS OGSร : Danske elbil-ejere begรฅr den samme dyre fejl
Udfasningen af motoren med bรฅde kompressor og turbo afspejler en tendens i bilindustrien mod forenkling af drivlinjer, isรฆr i forbindelse med hybridteknologi.
Det kinesiske mรฆrke er dog ikke det eneste, der helt bogstavelig talt skรฆrer ned i disse dage. Faktisk er hele bilindustrien pรฅ det nรฆrmeste รฉn stor nedskรฆring.
Senest forlyder det, at den svenske batterigigant Northvolt overvejer at gรฅ konkurs. Blandt andet fordi BMW har revet en kontrakt til en vรฆrdi af 14 milliarder danske kroner midt over.
Det er ogsรฅ kommet frem, at flere af fabrikkens batteripakker er af sรฅ ringe kvalitet, at de mรฅ kasseres. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk