Volvo har i flere år bygget benzinmotorer med både den ene og den anden form for trykladning. Men nu er det slut med kompressor og turbo.
Volvo har besluttet at udfase benzinmotoren med både kompressor og turbo. Denne motortype, der kombinerer to former for overladning, har været anvendt i Volvos T6-motor, men udfases nu gradvist.
Tidligere var det almindeligt at finde motorer med enten turbo eller kompressor, men kombinationen af begge teknologier i én motor er mere sjælden. Volkswagen har tidligere benyttet denne løsning, og Volvo har haft den i sin T6 benzinmotor.
I de senere år er denne motor dog blevet udfaset i flere Volvo-modeller. I 2021 forsvandt kompressoren fra plug-in hybrid-versionen af XC90, da bilen fik en opdateret batteripakke.
– Det er en meget kompleks løsning at kombinere hybridteknologi med turbo og kompressor.
Og med det nye hybridsystem var der mulighed for at forenkle drivlinjen, fortæller Stefan Molén, programleder for hybriddrivlinjer hos Volvo Cars, til CarBuzz.
LÆS OGSÅ: Danske elbil-ejere begår den samme dyre fejl
Udfasningen af motoren med både kompressor og turbo afspejler en tendens i bilindustrien mod forenkling af drivlinjer, især i forbindelse med hybridteknologi.
Det kinesiske mærke er dog ikke det eneste, der helt bogstavelig talt skærer ned i disse dage. Faktisk er hele bilindustrien på det nærmeste én stor nedskæring.
Senest forlyder det, at den svenske batterigigant Northvolt overvejer at gå konkurs. Blandt andet fordi BMW har revet en kontrakt til en værdi af 14 milliarder danske kroner midt over.
Det er også kommet frem, at flere af fabrikkens batteripakker er af så ringe kvalitet, at de må kasseres. Læs mere om det her.