Den straftold på kinesiske elbiler, som EU vedtog i juli måned, kommer til at gøre ondt på Volvo. Tabet kan løbe op i 4 milliarder danske kroner.
– Jeg udelukker ikke prisjusteringer på EX30.
Sådan siger Volvo Cars økonomi- og finanschef Johan Ekdahl i en kommentar til Göteborgs-Posten, efter EU i juli ramte bilmærker, der får produceret elbiler i Kina, med en straftold.
Geely-ejede Volvo slipper med 20 procent oveni de 10 procents told, der allerede skal betales på alle biler fra Kina. Toldsatsen kunne have været højere.
Det er eksempelvis tilfældet for MG, der skal betale 38,1 procent told, fordi moderkoncernen SAIC har nægtet at samarbejde med EU i forbindelse med en undersøgelse af ulovlig statsstøtte til bilindustrien fra Kinas kommunistiske diktatur.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bilfirma konkurs – alt skal betales kontant
Tilbage hos Volvo mener analytikere dog, at selv den noget lavere toldsats kan komme til at gøre ondt på mærket med rødder i Göteborg.
– Hvis man regner med Volvo, og hvis tolden gælder med tilbagevirkende kraft, kan det være op til seks milliarder svenske kroner i ekstra omkostninger (3,86 milliarder danske kroner, red.).
– Det er næsten 20 procent af helårsresultatet, der forsvinder, siger Hampus Engellau, bilanalytiker i Handelsbanken, til Göteborgs-Posten.
Faktisk er Hampus Engellau slet ikke i tvivl om, at Volvo render ind i øgede omkostninger. Det er blot et spørgsmål, om hvordan ledelsen har tænkt sig at kompensere for dem.
Herhjemme er prisen på Volvo EX30 allerede steget. Basismodellen Core kostede i juni 2023 274.000 kroner. I dag koster en tilsvarende bil 284.900 kroner.
På andre markeder er det dog ikke kun prisen på EX30, Volvo slås med. I England har nogle kunder været så sure over, at deres ellers helt nye biler er fyldte med fejl. Fejl, der har betydet, at importøren har købt bilerne tilbage. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!