Danmark er bare det andet land i verden, hvor Volvo ikke vil sælge rene fossilbiler. Den foreløbig deadline for overgangen til strøm siger 2030.
EU vil forbyde nye benzin-og dieselbiler i 2035. Men meget tyder på, at svensk-kinesiske Volvo mener, at det skal gå endnu hurtigere. I hvert fald i Danmark. I en pressemeddelelse skriver den danske importør, at man derfor stopper salget af rene benzin-og dieselbiler til danskerne nu.
– Vi har i Danmark allerede nu valgt at fokusere salget helt på vores Recharge-modeller. Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, og fordi Volvo Cars vil være førende inden for elbiler i premium-klassen, og så gør vi det, fordi efterspørgslen lige nu overgår udbuddet, siger den administrerende direktør for Volvo i Danmark Sarka Heyna Fuchsova.
Spørger man Volvo, vil danskerne i høj grad have el- og plugin-hybrider, fordi infrastrukturen med ladestandere allerede er stærk og i fortsat vækst. Volvos danske forhandlernet fik allerede 1. september besked på, at salget stoppet.
Til Ekstra Bladet fortæller Volvo dog, at kunder som allerede har bestilt benzin- og dieselbiler selvfølgelig får bilerne leveret.
Volvo: Vi kan miste kunder på det her
At et farvel til diesel- og benzinbilerne kan koste de svenske kinesere kunder, er Volvo helt klar over.
– Vi er klar over, at vi potentielt kan miste kunder ved kun at udbyde vores Recharge-modeller, men vi forventer en stigning i ordrer på 25 procent næste år. Det tør vi forvente, fordi vi kan se, at det er der, efterspørgslen er, især når vi er i premium-segmentet, lyder det fra direktøren.
Allerede næste år forventer Volvo, at mærket sælger lige mange el- og hybridbiler herhjemme. Hybridbilen fortsætter man i øvrigt med at tilbyde. I hvert fald indtil 2030. Men også den biltype bliver danskerne nogle af de første som må undvære, mener Sarka Heyna Fuchsova.