Hybridbilernes batteripakker er ikke noget, bilmærkerne tilsyneladende har held med. Nu tilbagekalder Volvo 73.000 biler på verdensplan.
73.000 hybridbiler fra Volvo er brandfarlige. Derfor er de nu tilbagekaldt. Ejerne har desuden fået besked på, at de ikke må lade bilerne op.
Der er nemlig risiko for, at en kortslutning starter en brand i batteripakkerne. Det er i modellerne S60, V60, S90, V90, XC60 og XC90, at Volvo er kommet frem til den mulige kortslutning.
En kortslutning, der kan skabe en såkaldt termisk flugt, og dermed en brand. Helt konkret er en termisk flugt meget hurtige temperaturstigninger, som bare fortsætter, indtil der til sidst går ild i noget.
I Volvos tilfælde er det batteripakker i hybridbiler. Fejlen udgør en alvorlig brandrisiko, især hvis branden opstår om natten, når bilerne bliver opladet i en garage.
Det skriver Carscoops.
I USA er det myndighederne, der har beordret Volvo til at tilbagekalde bilerne. Men det er altså ikke kun amerikanske Volvo-ejere, der er i fare.
Alene i Sverige kan Volvo Cars fortælle, at man tilbagekalder godt 8.000 biler. I et meget kortfattet svar til Boosted oplyser Volvo Cars i Danmark, at der tilbagekaldes 641 biler herhjemme.
Flere af bilerne er bygget på Volvos fabrik i Torslanda, Gøteborg. Og det er her, man har fundet en såkaldt afvigelse i batteripakkerne, der kommer fra LG.
I det hele taget har batteripakkerne fra LG ikke været noget, som bilmærkerne er sluppet godt fra. I USA har Jaguar været nødt til at tilbagekøbe mere end 3.000 elbiler med problematiske batteripakker fra LG.
Og selvom de biler teknisk set burde være ens, nægter Jaguar-importøren herhjemme, at der er problemer med de danske biler. I hvert fald mener man at kunne holde brandfaren i batteripakkerne på afstand med en softwareopdatering.
Tilbage hos Volvo fandt man frem til fejlen, efter at der blev meldt om to udbrændte biler. Dog uden personskade.
For et år siden brændte en XC60, en model som nu er blandt de tilbagekaldte biler, en garage i Colorado ned til grunden. Bilen eksploderede ganske enkelt.
Det er dog ikke bekræftet, om lige den XC60 havde det samme problem, som nu får Volvo til at tilbagekalde de 73.000 biler.
– Ejerne rådes til ikke at oplade deres biler, før tilbagekaldelsen har rettet problemet. Forhandlere vil inspicere og udskifte højspændingsbatterimodulet, hvis det er nødvendigt.
– Derudover vil forhandlere opdatere softwaren for at overvåge batteriet. Alle reparationer vil blive udført gratis. Ejerne vil få besked om tilbagekaldelsen, som vi forventer at kunne sende ud fra 15. maj 2025, skriver Volvo i sin amerikanske tilbagekaldelse.
Også hos Audi har man haft problemer med batteripakkerne fra LG. Elbil-ejere fik besked på ikke at lade til mere end 80 procent af kapaciteten, mens folk i hybridbiler slet ikke måtte lade.
Boosted hørte i den forbindelse fra flere Audi-ejere, der undrede sig over, at Audi var så lang tid om at tilbagekalde bilerne. Senere er det dog kommet frem, at Audi ikke kunne sige noget om nogen tidshorisont, fordi en løsning ikke var på plads.
Nogle Audi-ejere har dog fortalt, at Audi i Danmark har givet dem en dato for, hvornår de skal møde op på et værksted, så bilerne kan blive tjekket igennem.
Læs flere artikler efter annoncerne: