I denne uge fortalte Volvos ledelse, at man dropper målsætningen om kun at bygge elbiler i 2030. Nu kommer elbilen med benzinmotor.
Volvo kalder det ‘en langdistance-hybrid’. Men i virkeligheden er der tale om en elbil koblet til en lille benzinmotor.
– En langdistance plug-in hybrid er det bedste fra begge verdener, siger Volvos produkt- og strategichef Erik Severinsson.
Herudover bekræfter Volvo-toppen, at de almindelige hybrider og plug-in-hybriderne opdateres. Altså får mindst et facelift. Det drejer sig om følgende modeller: XC40, XC60, V60, S90 og V90.
– Vi tror på, at plug-in hybrider og langdistancehybrider er et vigtigt produkt for fremtiden for dem, der ikke er klar til at gå helt elektrisk.
LÆS OGSÅ: Synsmand hævder at have knust myte om elbiler
– Vi tror på, at det er vigtigt for væksten i de næste par år, siger administrerende direktør Jim Rowan i forbindelse med Volvo Cars kapitalmarkedsdag i World of Volvo i Gøteborg.
Volvo har sagt, at man de næste par år vil præsentere fem nye elbiler for offentligheden, selvom man nu alligevel vil fortsætte med at bygge biler med forbrændingsmotorer.
For at rydde op i de problemer, som har plaget en række af de biler, Volvo for nylig har præsenteret, vil mærket forenkle sin måde at bygge på. Konkret skal mærkets biler bygges på én eneste platform kaldet SPA3.
– Vi forventer, at EX60 bliver vores næste model med stor volumen. Det bliver den første bil på SPA3-platformen og et nyt fælles softwaresystem. Det skal bygges her i Gøteborg til det globale marked, siger Erik Severinsson.
Volvo er ikke de eneste, der er kommet på idéen om elbiler med benzinmotor. Mazda gør præcis det samme i den lille SUV MX-30 R-EV. Og det endda med en wankelmotor som ellers ikke har været i serieproduktion siden 2008.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!