Topchefen forklarer, hvorfor fabrikken og de mere end 3.000 forventede nye arbejdspladser skal placeres i mærkets hjemby
Volvo Cars og Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg som en del af en plan om at investere 30 mia. svenske kroner i elektrificering.
Fabrikken skal åbne i 2025 og skabe op til 3.000 arbejdspladser som en del af Volvo Cars’ plan om senest i 2030 udelukkende at producere og sælge elbiler.
Opførelsen af anlægget starter i 2023, og det vil producere battericeller til brug i næste generations eldrevne Volvo- og Polestar-biler. Anlægget vil have en potentiel årlig celleproduktionskapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh), som vil levere batterier til ca. en halv million biler om året.
Tæt på Volvo-fabrikken
Den svenske placering af anlægget, som vil blive bygget i Torslanda, Gøteborg, giver fordele i form af en direkte vej ind i Volvo Cars’ største bilfabrik, adgang til infrastruktur, vedvarende energiforsyning, arbejdskraft og Volvo Cars’ og Northvolts udviklingsenheder.
Vil reducere C02-udledning
Anlægget vil blive drevet af fossilfri energi med fokus på at øge kapaciteten af vedvarende energi i regionen.
Produktionen af batterier til Volvo Cars’ og Polestars elbiler udgør en stor del af hver enkelt bils samlede CO2-udledning i livscyklussen.
Ved at samarbejde med Northvolt, der er førende inden for bæredygtig batteriproduktion og ved at producere batterier tæt på virksomhedens produktionsanlæg i Europa, kan Volvo Cars og Polestar opnå en betydelig reduktion af det miljømæssige fodaftryk, der kan tilskrives batteriindkøb og -produktion.
– Vores nye batterifabrik vil understøtte vores ambition om at have et fuldt klimaneutralt produktionsnetværk og sikre en forsyning af kvalitetsbatterier i de kommende år, siger Javier Varela, teknik- og driftsdirektør hos Volvo Cars.
Headhunter ekspert fra Tesla
Volvo Cars og Northvolt har udpeget den tidligere Tesla-topchef Adrian Clarke til at lede produktionsvirksomheden.
R&D-centrene, som bliver taget i brug i 2022, vil skabe et par hundrede arbejdspladser i Gøteborg og positionere Volvo Cars som et af de få bilmærker, der gør udvikling og produktion af battericeller til en del af sine tekniske end-to-end-kapaciteter.
Volvo søger nye medarbejdere
Samlet set vil det nye batterianlæg og R&D-center have brug for en række kompetencer, og joint venture-selskabet rekrutterer derfor aktivt højtkvalificerede ingeniører og teamledere til at fremme projektet. En storstilet rekruttering af medarbejdere starter i slutningen af 2023.
Yderliger 10 milliarder svenske kroner
Nyheden om batterifabrikken er dog ikke det eneste pip fra Volvo. Så sent som i dag, tirsdag 8. februar, fortæller Volvos danske importør i en pressemeddelse, at mærket vil bruge yderliger 10 milliarder svenske kroner på investeringer i Torslanda-fabrikken over de kommende år.
Med investeringerne vil der på fabrikken blandt andet kunne laves såkaldt megastøbninger. Konkret betyder det, at gulvet på fremtidens Volvoer støbes i ét stykke. Ved at gøre det i aluminium reducerer man samtidig vægten, lyder forklaringen.
Det får til gengæld rækkevidden til at stige, siger Volvo. Men også lakeringsområdet på fabrikken og den logistiske del skal der hældes penge i. Alt sammen skal ske for at gøre fabrikken ‘smartere’.
– I dag er en stor dag for Torslanda-fabrikken. Med denne investeringspakke gør vi fabrikken klar til fremtiden, siger Javier Varela, teknik- og driftschef hos Volvo Cars.
– Vores fremtid som virksomhed er fuldelektrisk, og det kræver en række opgraderinger på tværs af anlægget for at sikre, at Torslanda kan fortsætte med at bygge premium elbiler af højeste kvalitet.