Inden 2030 skal den svenske by Gøteborg være Co2-neutral, og det vil Volvo, der har fabrik og hovedkvarter i byen, hjælpe med, lyder det.
Det kunne lyde som om, at Volvo er ude på at gøre dem selv overflødige, når hjembyen Gøteborg allerede om ni år skal have hele zoner, der er ‘bilfrie’. Men det er ikke tilfældet siger den svensk-kinesiske fabrik.
Initiativet hedder ‘Göteborg Green City Zone’ og med det vil man etablere dele i den svenske by, der er helt fri for biler. I stedet skal der være ‘klimaneutrale transportmiddler’, skriver Volvo i en pressemeddelse.
– I bund og grund er dette et projekt, der har til formål at begrænse antallet af biler i byen, hvilket er helt i tråd med virksomhedens ambitioner, udtaler Håkan Samuelsson, direktør i Volvo Cars.
En bil erstatter otte
Volvo vil efter eget udsagn bruge initiativet til at fremskynde investeringer i fremskynde udviklingen af teknologier og tjenester inden for elektrificering, mobilitet, autonom kørsel, opladningsstationer og sikkerhed.
En af de helt store ting skal være selvkørende taxaer. Volvo vil styre hyrevognene med det kunstige intellegens-system ‘M’. Faktisk erstatter én bil med ‘M’-teknologien allerede privatejede biler i Gøteborg, hævder Volvo.
– Det er en unik mulighed for at introducere og teste nye teknologier og tjenester i et levende miljø. Vi vil gerne vise, at hvis det er muligt her, er det muligt overalt, siger Henrik Green, der er tekniskchef hos Volvo Cars, i pressemeddelsen.
Green City Zone-initiativet starter i foråret 2021 og vil gradvist blive udvidet indtil målet er indfriet i 2030.