Volvo har taget patent pรฅ en ny teknologi, der skรฆrer betydeligt af de skadelige stoffer som dieselmotor udleder. Mรฅske brรฆndstoffets redning.
Volvo vil forlรฆnge dieselmotorens levetid med et nyt patent pรฅ en teknologi, der markant reducerer udledningen af skadelige stoffer.
For at overholde de gรฆldende emissionskrav benytter producenter af dieselmotorer i dag ofte urea. Urea nedbringer udledningen af nitrogenoxider, men Volvo Trucks har nu, ifรธlge Carmoses, udviklet en ny metode, der optimerer brugen af urea og reducerer udledningen yderligere.
Volvos patentansรธgning beskriver en teknologi, der giver en mere prรฆcis kontrol over ureamidlet. Dette opnรฅs ved at modificere รฅbningen af โโurinstofinjektorerne.
Ved at anvende et specifikt materiale, hvis sammensรฆtning Volvo holder hemmelig, kan injektorerne regulere mรฆngden af โโurea med stรธrre nรธjagtighed.
Materialet reagerer pรฅ temperaturen i udstรธdningsgasserne og justerer injektorรฅbningen โ og dermed ureamรฆngden โ derefter. Derudover kan et varmelegeme placeret pรฅ materialet give mulighed for manuel styring af urea-forbruget.
LรS OGSร : Nissans overskud er kollapset med 90 procent
Med denne teknologi kan Volvo Trucks kontrollere emissionerne mere effektivt end med eksisterende systemer. Dette kan vise sig afgรธrende for dieselmotorens fremtid, da emissionskravene konstant skรฆrpes.
Patenter er ikke noget nyt i bilernes verden. Audi har eksempelvis udviklet en teknik, sรฅ elbiler kan kรธre i vand. Og Ferrari? Ja, italianerne har faktisk fรฅet beskyttet en idรฉ om at vende en V6-motor pรฅ hovedet og fylde den med brint. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk