Kinesiske Geely Holding, der ejer både Polestar og Volvo, har udviklet batteriet ‘super blade’, som de lover holder i 50 år uden noget tab.
Bilkoncernen Geely Holding ejer i dag alt fra Polestar over Volvo til Lotus. Men når kineserne ikke er på opkøb i den europæiske bilpark, udvikler de.
Denne gang batterier. Det såkaldte Short Blade-batteri består af lithium, jern og fosfat. Altså et såkaldt LFP-batteri som vi allerede kender fra flere biler i dag. Bl.a. Tesla og BYD benytter sig af teknologien.
Bare ikke på samme måde som Geely nu hævder at kunne. Energitætheden i Short Blade er på 192 Wh pr. kilo. Det skriver bilkoncernen i en pressemeddelelse.
Til sammenligning kører BYDs blade-batteri med en energitæthed på 150 Wh pr. kilo.
Men Geely mener at kunne mere end det. Kineserne siger, at batterier holder i 50 år uden at tabe noget som helst. Det, påstår Geely, er det samme som en million kilometer.
LÆS OGSÅ: Polestar kom ud af 2023 med et underskud på 10 millarder kroner
Ladetiden er også markant hurtigere end i dag. Geely hævder, at det tager 17 minutter at lade fra 10 til 80 procent. Godt 17 minutter hurtigere end det gennemsnitlige LFP-batteri der findes i dag.
Ved temperaturer ned til minus 30 graders celsius er kineserne kommet frem til, at Short Blade kun bliver minimalt langsommere ved en ladestander. Her vil det tage et minut og 47 sekunder længere at fylde batteriet med strøm fra 10 til 80 procent.
Hvilken bil, Geely har tænkt sig først at lægge batteriet i, må vi vente til august med at få svar på. Men kineserne siger allerede nu, at Short Blade vil kunne modstå brand ‘og andre belastninger’.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!