Kinesiske Volvos motorpartner Aurobay har sendt en benzinmotor til elbiler på gaden. Den lille motor fungerer som rækkeviddeforlænger.
Kan man ikke leve med elbilens ofte beskedne rækkevidde i virkelighedens verden, er der faktisk noget at gøre.
Løsningen, mener Aurobay, der er i lighed med Volvo er ejet af kinesiske Geely, at have fundet en løsning. Nemlig en lille forbrændingsmotor.
Udstyret med sådan en, der fås både som diesel, benzin og til biobrændsel, er der praktisk talt mere rækkevidde at komme efter.
– Vores Power Delivery Unit er en pragmatisk løsning designet til at løse de reelle udfordringer inden for elbiler design og funktionalitet.
LÆS OGSÅ: Tesla Cybertruck døde efter en tur i vaskehallen
– Ved at gøre det muligt for køretøjer at lade op, mens de kører, gør vi elbiler mere praktiske og tiltalende. I sidste ende faciliterer motorerne en ændring i, hvordan bilerne opfattes og bruges, siger Aurobays administerende direktør Michael Fleiss i en pressemeddelelse.
Volvos motorleverandør er dog ikke alene med den idé. Hos Mazda er wankelmotoren netop genfødt af den grund.
Japanerne bruger den specielle motor i den lille elbil MX-30. Med en slagvolumen på bare 800 kubik leverer motoren op til 75 hestekræfter. Men den laver altså kun strøm.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!