Volvo Cars’ nye fabrik til elbiler er truet af manglen på strøm. Alene Göteborg, hvor fabrikken skal ligge, mangler man 70 procent strøm.
Sveriges energiforbrug kan i fremtiden stige med effekten fra næste ét helt atomkraftværk om året. Og det går ud over Volvos nye elbilfabrik.
Fabrikken, der skal ligge i Torslanda i Göteborg kommune, kan blive ramt af, at der ganske enkelt ikke er strøm nok. Og det selvom første spadestik til fabrikken allerede er taget.
Ifølge Göteborg Energi er der behov for, at energimængden alene i den eneste svenske kommune øges med 70 procent.
Det skriver Göteborg-Posten.
LÆS OGSÅ: Helt Formel 1-hold er sat til salg, siger verdensmester
Udover fabrikken i Göteborg vil Volvo også bygge en batterifabrik i byen Mariestad. Men det kan blive meget dyrt for de svenske skatteydere at sørge for, at Volvo har strøm nok til at bygge elbiler.
– Det er ligesom når sikringen går i maskinerne derhjemme, fordi spændingen er for høj. Når det kommer til elnet i stor skala, vil man gerne undgå det.
– Det er meget dyrt og tidskrævende at udskifte transformerstationer, siger Lars Edström hos Göteborg Energi Nät, til avisen.
Hos Volvo tror man på, at vindenergi – i hvert fald på den korte bane – kan dække behovet for strøm på den nye fabrik i Göteborg.
– Når det kommer til forskellige energikilder, er det vigtigste for os, at de kan levere fossilfri strøm – når vi har brug for det og til en konkurrencedygtig pris.
I øjeblikket er vindkraft den eneste type strøm, der kan generere nok energi til at opfylde vores behov frem til 2030, skriver Pär Arvidsson, ansvarlig for forretning og energistrategi hos Volvo Cars, til avisen.
Volvo har dog andre og mindst lige så presserende problemer end blot en fabrik uden strøm nok. De første test af mærkets nye elektriske flagskib, EX90, afslører nemlig en bil, der er fyldt med fejl. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!