Det er bestemt ikke alle i VAG-gruppen, der bryder sig om, at Porsche har investereret millioner af euro i syntestisk benzin. Det såkaldte e-fuel.
Hos Volkswagen bakker man hverken op om e-fuel, eller at EU har tilladt det syntetiske brændstof for at få Tyskland og 6 andre EU-lande med på en aftale for transportsektoren efter 2035.
Siden diesel gate-skandalen har Volkswagen forsøgt at genopfinde sig selv ved at lægge afstand til forbrændingsmotoren og sine gamle modeller. Så at e-fuel nu ser ud til at blive forbrændingsmotorens redning, bryder mærket topchef Thomas Schäfer sig ikke om.
I et interview med Automotive News kalder VW-chefen biler med forbrændingsmotor for ‘unødig støj’.
– Det er i mine øjne helt unødvendigt. I 2035 er forbrændingsmotoren uanset hvad død alligevel. Hvorfor bruge penge på en gammel teknologi der ingen fordel er ved?
VW-chef: Porsche bakker ikke om e-fuel-tilladelse
I et interviewet understreger Thomas Schäfer, at hverken Volkswagen eller Porsche bakkede om det pres, den tyske regering lagde på EU-systemet for at sikre forbrændingsmotorens overlevelse.
– Hele diskussionen om e-fuel er blevet misforstået af de fleste. Det har ikke noget med fremtidige biler at gøre. Men det er derimod en måde at sikre de biler, som allerede findes, på.
– E-fuel vil aldrig erstatte elbiler. Det er noget nonsens. Bare se på hvad der skal til for overhovedet at producere e-fuel. Vi mangler allerede energi. Så hvorfor spilde det på e-fuel?, lyder det fra Thomas Schäfer.
Chefen i Wolfsburg kan da også have fat i noget. For selvom Porsche har postet en hulens masse penge i udviklingen af e-fuel, står det allerede klart, at biler som Macan, Cayenne, Cayman og Boxster alle bliver udfaset til gengæld for elbiler.