Men kineserne derimod. Den nye Talagon, der tilmed er den største bil på MQB-platformen, får glæde af den særprægede 6-cylindrede.
Den 28. april slutter Shanghai Auto Show, og her har VW Talagon stået som en af showets helt store nyheder. I hvert fald hvis man interesserer sig for motorer.
For den enorme SUV er ikke blot en ‘china only’-ting, det er også den eneste nye Volkswagen med VR6-motor. Længe har et comeback til den berømte motorkonstruktion på europæiske bredegrader ellers været rygtet. Men nej. Det får vi ikke glæde af.
VW nåede dog så langt som til at bygge et par prototype-udgaver af Arteon Shootingbrake med VR6-motoren, før det projekt blev skrottet.
Hvis man vil have VR6-lyd, skal man derfor helt til Kina, hvor Volkswagen satser massivt på at få en ordentlig bid af SUV-kagen. Modelprogrammet betyder således på to firecylindrede turbo-benzinere med henholdvis 190 og 220 hestekræfter, før det bliver ‘rigtig sjovt’ i topmodellen med VR6-motor på tre liter.
I Kina hedder den 530 V6, og bilen fås kun med syvtrins DSG-gear. Altså uanset motorvalg. Hvor mange hestekræfter Talagon får, har Volkswagen endnu ikke sagt noget om.