Alfa Romeo har mange gange været i pengenød, men når Volkswagen har været interesseret i købet, har tyskerne hver gang fået et ‘nein danke’.
Italienske bilmærke med slunken pengebeholdning. Det er der ikke noget nyt især. Og isærdeleshed ikke hos Alfa Romeo, der i årevis har kæmpet med finanserne. Men nu viser det sig, at Volkswagen indtil flere gange har tilbudt italienerne en økonomisk redningsplanke til gengæld for kontrollen med mærket.
Hver gang er det dog blevet til et ‘nej tak’ fra Alfa Romeos ejerkreds, FCA-gruppen (nu Stellantis, red.)
Angiveligt forsøgte den nu afdøde bestyrelsesformand Ferdinand Piëch allerede i 2011 at smide et købstilbud på italianernes bord. Dengang drømte man i Tyskland om at smide Porsche-teknik i biler med Alfa Romeo-emblemer, skriver Motor1.
Mere specfikt skulle de firecylindrede turbobenzinerne, der i 2016 fik debut i Porsche 718 Cayman og Boxster, have været brugt i Alfa-modeller under VW’s herredømme.
– Vi smækkede døren lige i hovedet på dem dengang, udtaler en FCA-talsmand til Autocar.
Sådan blev det ikke. Ikke at VW dog opgav tanken om Alfa-ejerskab af den grund. For i juni 2018 forsøgte VW’s administerende direktør Herbert Diess at gøre, hvad Piëch ikke kunne.
Men selvom faktisk talte med Fiat-Chrysler-chefen Mike Manley, var svaret det samme. ‘Nein Danke’. FCA var ikke interesseret i at skille sig af med Alfa Romeo.
Og hvis vi spoler frem til i år, ligger svaret måske lige foran os. Efter sammenlægningen af franske Peugeot/Citroën og FCA-gruppen under navnet Stellantis er alle bilmærkerne i porteføljen lovet en 10-årig investeringsplan.
Alfa med Porsche-motor blev det altså ikke til.