Byg mig en Volvo-stationcar med 2JZ-motor, sagde kunden.
Og det gjorde NVAuto så. Selvfølgelig med det eneste formål at den skulle være det ultimative sleeper-våben at slippe løs på de canadiske motorveje.
Det, vi har her, er altså noget gammelt svensk jern på fire hjul. Men med en treliters 2JZ-GTE VVT-i fra en Toyota Aristo liggende mellem forhjulene.
LÆS OGSÅ: Peter vil lægge en Lamborghini-V10 i sin Volvo 245
Kravet fra kunden var egentlig meget simpelt. Bilen skulle yde mellem 500 og 600 hestekræfter på det benzin, der kan pumpes ud af en almindelig benzinstander. For at nå dertil har de canadiske tunere udstyret Volvo’en med Garrett-turbo, tændspolerne fra en GM-udviklet LSx-motor og en Bosch 044-brændstofpumpe. Bare for at nævne lidt af magien under kølerhjelmen.
Det hele er koblet til et femtrins manuelt gear, som på ægte Volvo-manér sender samtlige hypper direkte ud i baghjulene.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at se flere billeder og video af bilen!