Officielt hedder det sig, at de to Kina-mærker Omoda og Jaecoo blot udskyder lanceringen i Danmark. Men det ligner et nej tak.
Bilerne fra Omoda og Jaecoo, der er en del af kinesiske Chery Group, skulle egentlig allerede have været i Danmark.
Men nu hedder det sig, at aktiviteterne i Danmark har ‘været udskudt’ i noget tid. Men at man nu forbereder sig på ‘genindtræde på det danske marked.’
Det fortæller Jianian Du, der er Brand Manager for Omada og Jaecoo i Danmark, til Motor-magasinet.
Der er bare lige det problem, at hverken det ene eller andet bilmærke fra Chery Group nogensinde har været i Danmark før.
LÆS OGSÅ: 22-årig mister Mercedes til 1,3 mio kr. efter gaderæs
Men spørger man kineserne, skyldes tøven i lanceringen, som altså trækker gevaldigt ud, hvis den da overhovedet bliver til noget, EU’s kommende straftold på alle elbiler fra Kina.
Ifølge Motor-magasinets oplysninger er der ikke underskrevet nogen aftale med en dansk bilimportør. I stedet har kineserne gang i forhandlinger med flere bilimportører.
Meget apropos Chery Group siges kineserne at være dem, der sprang fra en købsaftale på en europæisk bilfabrik som nu i stedet står over for en lukning. Læs mere om det her.
Sker det, at Chery Group-mærkerne kører uden om Danmark, vil de ikke være de første kinamærker der alligevel siger nej tak til danskerne. Volvos ejer, Geely, kunne lade i sidste uge fortælle, at man dropper planerne om et nyt bilmærke i Danmark.
Omvendt har både Omoda og Jaecoo særdeles travlt. Deres moderkoncern har nemlig sat det mål, at de senest i 2030 skal bidrage til et salg på halvanden million biler på markeder uden for Kina.