Annonce:

YES! Retro-ellert fra Renault bliver til virkelighed

I begyndelsen af รฅret prรฆsenterede Renault et interessant koncept, der nu ser ud til at blive til virkelighed sammen med en stribe af andre biler.

Over det seneste รฅrs tid har mange mรฆrker markeret, at de er klar til en elektrisk omstilling pรฅ fuldtid. VW AG klarlagde sidste รฅr en lรธs plan for at elektrificere flere modeller, og andre tyske mรฆrker som BMW og Mercedes rykker ogsรฅ pรฅ eldrift. Derfor kan det ikke komme bag pรฅ nogen, at Renault nu ogsรฅ gรฅr all-in pรฅ el, skriver Bil Magasinet.

De fรธrste skridt i den nye plan er allerede undervejs: I 2022 bliver Renault MeganE en eldrevet hatchback i C-segmentet, der skal kรฆmpe mod eksempelvis VW ID.3 og Citroรซn รซ-C4. Men det er ikke derfor, du er her. Du er her, fordi Renault har lovet, at de ogsรฅ vil udfylde B-segmentet med en elbil. Den hedder Renault 5.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Bliver 33 procent billigere
Siden Renault i begyndelsen af รฅret prรฆsenterede den genfรธdte Renault 5โ€™er, har vi ventet spรฆndt pรฅ, hvordan den ville udfolde sig i levende live. Selv om vi endnu ikke har billeder af den produktionsklare bil, har Renault allerede gjort en del informationer om bilen klar. Den skal for eksempel bygges pรฅ en ny platform kaldet CMF-BEV, der efter sigende vil spare 33% af omkostningerne set i forhold til den Renault Zoe, som Renault 5 deler marked med.

Den billigste Renault Zoรซ koster i Danmark 220.000 kr. Hvis besparelsen kommer forbrugeren til gode, kommer den billigste Renault 5 altsรฅ til at starte ved omkring 150.000 kr.

Besparelserne stammer dels fra en optimering i den mรฅde, drivlinen sammensรฆttes pรฅ, og dels fra det materialevalg, Renault har begรฅet. Fรธrst og fremmest producerer Renault motorerne hjemmefra, fremfor at fรฅ dem leveret af et eksternt firma. Det betyder, at de har mulighed for at รฆndre materialer og prioritere brugen af billigere, mere holdbare magneter.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Tilbage til 70โ€™erne
De fleste bilentusiaster kender sikkert den ikoniske lille hatchback, Renault 5, der blev lanceret i 1972. Mest kendte er nok de to centermotoriserede vanvidsbiler, Renault 5 Turbo og Renault 5 Turbo 2.

Nu har franskmรฆndene bekrรฆftet, at der kommer en ny Renault 5, men forbrรฆndingsmotoren er skiftet ud med en elmotor. Designet er nyt, men har hentet spandevis af inspiration fra de gamle modeller.

Den nye 5โ€™er bliver en del af en stรธrre fransk revolution. I lรธbet af de nรฆste fem รฅr planlรฆgger Renault at lancere 14 nye modeller, hvoraf syv bliver 100 pct. elektriske biler. Indtil videre har Renault kun vist denne Renault 5, og det tegner godt.


Ny Renualt 4 er ogsรฅ vej
CMF-BEV bliver ikke udelukkende udviklet til Renault 5. Platformen, der dรฆkker over minibilerne, skal ogsรฅ bruges til en bil, som Renault betegner som โ€˜Renault 4everโ€™. Bilen bliver, som navnet ogsรฅ antyder, en bil med rรธdder i Renaultโ€™s historie. Det tolkes altsรฅ som om, at Renault udvikler en Renault 4, der skal komplimentere den viste Renault 5.

Alpine, som Renault for nyligt trak i tรฆttere snor, har ogsรฅ en del elbiler undervejs. Den sรฅkaldte โ€˜Dream Garageโ€™, der omfatter i alt tre elbiler med forskellige formรฅl, skal ogsรฅ vรฆre en del af det, der skyller pรฅ land med Renaultโ€™s elektriske bรธlge.

Forรธger rรฆkkevidden
Ser man bort fra prisbesparelser, sรฅ bringer de nye platforme ogsรฅ en ny standard for rรฆkkevidde. CMF-EV hedder platformen, som skal bruges i fremtidige mellemklasse-biler. Den fรฅr en rรฆkkevidde op til 580 km, takket vรฆre en optimering af interne modstande og en bedre kรธling.

CMF-BEV-platformen, som skal bruges til de mindre biler sรฅsom Renault 5 og Renault 4ever, fรฅr ikke helt sรฅ stรฆrkt et boost. Renault Zoe har pรฅ nuvรฆrende tidspunkt op til 393 km WLTP-km pรฅ speclisten, og Renault lover, at den nye platform vil kunne kรธre op til 400 km pรฅ en opladning. Til gengรฆld, sรฅ vil alle platforme fรฅ gavn af et opladesystem pรฅ 800v, der i Audi E-tron GT tillader en ladehastighed pรฅ op til 270 kW.

Ladeporten erstatter det, der pรฅ den originale Renault 5 var et luftindtag.
Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ