Den genfødte Ypsilon er ikke bare en Peugeot i Lancia-indpakning. Det er mærkets første rallybil siden Delta HF i 1993.
Efter 31 års pause vil Lancia køre rally igen. Ikke siden 1993 har det italienske mærke, der i dag er ejet af Stellantis, deltaget i et rally.
Men det er slut nu. Eller faktisk først lige om lidt. For det er først i 2025, at den nye Lancia Ypsilon Rally 4 HF skal køre rally. Firetallet indikerer i øvrigt, at bilen er bygget til reglementet i samme klasse.
I modsætning til gadebilen, der i første omgang kun kommer som elbil, før en hybrid-udgave gør den selskab, er det en 1,2-liters benzinmotor, der trækker på rallybilens forhjul.
En meget lille motor, der dog er godt for 212 hestekræfter. Noget mere end elbilen, der nøjes med 156 hestekræfter og 250 Nm. I lighed med søsterbilen Peugeot e-208 er rækkevidden opgivet til 403 kilometer efter WLTP-standarden. Så det skal ingen regne med på virkelighedens vegne.
LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng
Hybrid-udgaven har som rallybilen en 1,2-liters benzinmotor. Men på offentlig vej nøjes Lancia med 100 hestekræfter og et forbrug på 21,7 kilometer literen. Den dårlige nyhed? Ingen af bilerne kommer nogensinde til Danmark.
Det gør Toyota GR Yaris til gengæld. Men ligesom i Frankrig bliver den lille, tre-cylindrede japaner rasende dyr at få på plader.
I Danmark vil Toyota have næsten 800.000 kroner for bilen. Til sammenligning koster den større Supra, der er bygget på en BMW Z4, 870.000 kroner, når afgiften er betalt. Den pris rækker dog ikke til udgaven med BMW’s berømte rækkesekser.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!